Friday, February 18, 2011

Bahasa Rojak..







Perbincangan kali ini berkisar mengenai bahasa rojak. Saya terdengar ada pihak yang tidak senang dengan langkah RTM mengharamkan lagu-lagu yang liriknya mengandungi bahasa rojak. Persatuan Karyawan Malaysia menyifatkan perkara ini masalah kecil. Jika diteliti, ini bukan perkara kecil. Saya berpendapat jika RTM betul-betul hendak menghapuskan bahasa rojak ia hendaklah melakukannya bersungguh-sungguh meliputi segala-galanya, bukan hanya lirik lagu.

Dialog drama serta bahasa yang digunakan oleh pengulas-pengulasnya dalam semua rancangan termasuk ulasan sukan hendaklah bebas seratus peratus daripada `rojak.' Begitu juga mereka yang mengambil bahagian dalam apa juga rancangan RTM. Malangnya, saya masih terdengar pembaca berita RTM masih lagi menggunakan "di kalangan" walaupun yang sebetulnya adalah "dalam kalangan".

Jika tidak dikawal, rakyat Malaysia akan lemah bahasa Melayu dan juga lemah bahasa Inggeris, tapi kuat dalam bahasa rojak. Orang yang guna bahasa rojak sebenarnya tidak menguasai bahasa Melayu dan tidak menguasai bahasa Inggeris. Untuk mengetahui apa yang cuba saya perkatakan ini, tengoklah berita-berita TV apabila orang biasa dan VIP bercakap.

Masalahnya, tidak kurang pula yang memang lebih suka menggunakan bahasa Inggeris walaupun lintang-pukang. Fikir-fikirkanlah....

No comments:

Post a Comment