Friday, February 18, 2011

BIADAP ATAU BERGURAU

Anda mesti ada terdengar desas-desus mengenai artis kegemaran anda iaitu Noh Hujan mengenai sikap biadapnya baru-baru ini. Ikon remaja kini yang membawa lagu berentak indie ini merupakan anak muda yang berasal daripada sarawak. Beliau juga merupakan salah seorang mentor dalam rancanagan realiti tv yang semakin diminati ramai.


Kurang sopan dan tidak tahu hormat orang lain, itu antara nista yang dilemparkan kepada ahli kugiran itu. Noh Hujan pernah dituduh biadap hanya kerana corak komunikasinya pernah disalah tafsir.
Contoh terdekat, butir bicara penyelenggara kumpulan Hujan, Noh, 26, pernah menyebabkan hati seorang penuntut institusi pengajian tinggi swasta terguris. Noh didakwa mengeluarkan ayat ‘Awak busuk’ kepadanya pada sebuah majlis sekitar Jun lalu.




Noh bagaimanapun menganggap niatnya ketika itu sekadar ingin bergurau tambahan pula luarannya, dia merupakan individu gemar bercanda. Sejujurnya, tidak pernah sesekali terlintas di minda Noh untuk merendahkan martabat wanita itu di depan orang lain.
Itulah yang dikatakan terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya. Kita mesti ingat, dalam pergaulan seharian, kita hendaklah berfikir sebaik mungkin sebelum sesuatu bicara itu diluahkan. Pepatah juga ada mengatakan bahawa 'lidah itu lebih tajam daripada pedang'. Jadi waspadalah supaya lidah anda tidak menghiris sesiapa.

No comments:

Post a Comment