Sunday, February 6, 2011

KOPEK

Cerita ini berlaku ketika saya mula menjejaki kaki ke UPSI beberapa tahun dahulu. Saya berasal daripada Kedah dan kebetulan saya ditempatkan dengan beberapa orang kawan ya g berasal dari Kelantan. Pada ketika itu, saya langsung tidak mengetahui dialek Kelantan. Pada suatu hari, berlaku peristiwa yang melucukan…..
Saya : Joe, tolong ambik kopek aku atas meja sat.
Joe : Mu ni gilo ko tinggal kopek kokse.
Saya : Cepat la, aku lambat dah ni.
Joe : Gilo la mu, gapo dia kopek?
Saya : Kopek tu beg duit la.
Joe : Parok mu ni. Oyak la beg duit. Kopek tu go lain.





ULASAN
Pelbagai variasi dialek dapat kita temui di Malaysia. Dialek inilah kadang kala menjadi suatu seni dalam pertuturan. Namun, berdasarkan situasi di atas, pertindihan sebutan yang mempunyai maksud yang berbeza mengelirukan saya dan sahabat saya. Dialek Kedah mendefinisikan kosa kata ‘kopek’ sebagai beg duit manakala dialek Kelantan pula mendefinisikan perkataan ‘kopek’ sebagai payudara.



No comments:

Post a Comment