Monday, February 14, 2011

PELAJAR BIADAP...

Baru-baru ini,kawan aku yang baru menjadi guru di Sarawak pulang ke kampung untuk menghabiskan cuti sekolah. Apabila kami keluar untuk minum di kedai mamak, dia men ceritakan tragedinya bergelar seorang guru yang membuatkan aku sendiri takut untuk bergelar guru.
Dia merupakan seorang yang mudah ‘masuk’ dengan suasana dan tempat baru. Bila cikgu-cikgu kata di sekolah baru ku ini pelajar-pelajarnya nakal, dia hanya bertindak optimis dengan mengatakan mana-mana sekolah pun ada ramai pelajar nakal.
Tetapi, dia tidak menjangka akan berhadapan dengan pelajar yang bersikap biadap.untuk kali pertama dalam karier dia sebagai seorang guru, dia tercabar dengan sikap pelajar yang berani menengkingnya dan memaki hamunnya dengan kata-kata kesat sambil tangan menuding-nuding kepada dia atas sebab rakan aku menegurnya (bukan sekali, tapi berkali-kali) kerana bercakap dan meniru dalam ujian. Tindakan biadap pelajar itu membuatkan rakan aku menghalaunya keluar dari kelas.
itu adalah pengalaman pertama dia berhadapan dengan pelajar biadap..  Ada lagi seorang pelajar kelas tingkatan satu yang diceritakannya, seorang yang panas baran. Budak itu suka ponteng kelas dan mengganggu P&P, tidak buat kerja yang diberikan dan tidak pernah beri perhatian.. Bila kena tegur, dia tidak puas hati seolah-olah dia sahaja yang dipersalahkan (sedangkan pelajar lain juga diberi teguran yang sama, denda yang sama). Dia akan mencari setiap kesalahan cikgu - baru-baru ini, dia bangun, berdiri rapat mengadap rakan aku dengan pandangan penuh ancaman setelah rakan aku menegurnya tidak membuat kerja yang disuruh seolah-olah nak bertumbuk dengan aku! alangkah biadapnya! Rakan aku mendudukkan budak ini ditempatnya, tetapi mulutnya menyumpah seranah dan memaki hamun rakan aku dengan kata-kata kesat!
sememangnya kes-kes seperti itu akan diambil tindakan oleh sekolah, namun, perkara ini akan sering sangat berlaku sehinggakan ramai guru terpaksa membiarkan sahaja sikap biadap mereka untuk tidak memberi tekanan kepada diri sendiri.. kalau kita ambil tindakan sendiri, mulalah budak-budak ni mencabar kita kembali dengan merosakkan harta sekolah atau guru berkenaan. 
Tidak kurang yang memberi amaran kembali kepada guru yang mereka akan laporkan kepada ibu atau bapa, polis, nak saman cikgu.. rasanya diorang ni belajar dari tv dan akhbar yang suka sangat mensensasikan kes-kes ibu bapa yang suka menyaman cikgu. seolah-olah cikgu seorang yang kejam dan suka mencederakan budak tanpa sebab. 

Kepada rakan-rakan yang bakal bergelar guru, adakah anda sedia untuk menghadapi semua ini? Walau apapun, kuatkanlah diri, tabahkan hati, demi mencari sesuap nasi dan berkhidmat untuk nusa dan bangsa tercinta.

No comments:

Post a Comment